Zoeken in deze blog

dinsdag 6 maart 2012

Online scannende lezer

Het mag dan veel van elkaar weg hebben, maar er bestaat er een wereld van verschil tussen online en offline schrijven. Het grootste verschil om rekening mee te houden bij online schrijven is dat de websitebezoeker een tekst niet echt leest, maar scant. Zo luidde één van de conclusies tijdens het webinar webschrijven dat werd georganiseerd door Eduvision opleidingen. Bij het schrijven van webteksten is het van groot belang aandacht te besteden aan de titel, kopjes en afbeeldingen; die vallen tenslotte het meeste op voor de scannende lezer. Ook is het goed om door middel van verschillende alinea’s zoveel mogelijk structuur aan te brengen op de pagina en natuurlijk vooral niet te veel tekst te plaatsen. Dit schrikt de bezoeker af en dat is wel het laatste dat een organisatie via de website wil bereiken. Houd altijd in gedachten dat internetbezoekers snel zijn: bevalt het niet, dan hebben ze met één klik op de knop de website weer verlaten.


Wat het scannende leesgedrag van een websitebezoeker nogmaals bevestigt, is dat uit meerdere onderzoeken blijkt dat de online lezer in een zogenoemd F-patroon leest. De aandacht wordt met name gericht op het bovenste deel en de linkerkant van de website. Dit in tegenstelling tot de offline lezer, die de tekst in een Z-patroon leest: eerst de informatie bovenaan, dan een snelle blik over de tekst en daarna de informatie die onderaan te lezen is. Bij online teksten is het dus belangrijk om de informatie die echt aan de lezer dient te worden overgebracht links bovenaan de website te plaatsen. Om de aandacht van deze scannende online lezer vast te houden is het dus ook van belang om gelijk ‘to the point’ te komen. De lezer moet gelijk kunnen zien: wat doet dit bedrijf, wat kunnen ze voor mij betekenen en waar kan ik ze bereiken?


De homepage van een goede website is net als de inleiding van een persbericht: trigger de lezer, maak hem nieuwsgierig, houd zijn aandacht vast en zorg ervoor dat hij geïnteresseerd is in jouw producten en/of diensten!

(afb. Eduvision)

Geen opmerkingen: